סיום שירות צבאי בעילת "אי התאמה"

עו"ד הולי שוורץ

עו"ד הולי שוורץ

חייל שמקבל פטור בעילה של "אי התאמה לשירות" או בעילה של "התנהגות רעה וחמורה" לפי החלטת וועדת אי התאמה, לא משלים שירות צבאי מלא ותקין. לעובדה זו עלולות להיות השלכות על המשך הדרך. להלן חלק מההשלכות.

השלכות על זכאות למענק ופיקדון

הטבות לפי חוק חיילים משוחררים ניתנות לפי משך השירות למי שהשלים לפחות 12 חודשי שירות תקין. ההטבות למי השלים שירות מלא ותקין מגיעות לכמה עשרות אלפי שקלים.

וועדת אי התאמה יכולה להמליץ כי חייל ששוחרר על "אי התאמה" לא יהיה זכאי להטבות לפי חוק חיילים משוחררים. ניתן לטעון בפני הוועדה בנושא זה, ומומלץ להיוועץ בעו"ד הבקיא בתחום, כדי להיערך כנדרש לטיעון בפני הוועדה (וככל הנדרש לערעור על ההחלטה של הגורם המוסמך).

השלכות על הזכאות להטבות

חייל ששוחרר בגין אי התאמה לא זכאי להטבות שונות, כגון קורסי מצילים, מחשב ועוד, שהמימון לגביהם הוא מלא.

השלכות בלימודים אקדמיים ובחיים האזרחיים

בתעודת השחרור נרשמת סיבת השחרור, וכן דירוג ההתנהגות של החייל. מעסיקים רשאים לבקש לעיין בתעודת שחרור, על מנת לשקול אם להעסיק מבקש עבודה.

חייל שהשלים שירות מלא ותקין, זכאי לעדיפות בהתמודדות על מלגות לימודים.

חייל שהשלים שירות תקין ומלא, יקבל עדיפות בהטבות מסויימות שנותנת המדינה, כגון משכנתא לזכאים.

חייל שלא השלים שירות מלא ותקין, ושוחרר בגין "התנהגות רעה וחמורה", לא זכאי לדמי אבטלה עד שימלאו לו 20 שנים.

מומלץ להיוועץ בעו"ד בטרם הגעה בפני וועדת אי התאמה לשירות, על מנת לעמוד על מלוא ההשלכות הנובעות מאי השלמת שירות צבאי מלא ותקין, ועל מנת להעריך את הסיכוי לאי שלילת כלל הזכויות כחייל משוחרר.

האמור לעיל מובא כשירות לציבור החיילים, והינו בגדר סקירה כללית המיועדת להיכרות ראשונית עם הנושא. אין בכך תחליף לייעוץ משפטי פרטני.

מעניין? שתף את המאמר